Jantien010
Jantien010

7 tips om beter te verkopen – ook al ben je ‘niet commercieel’

Ik ben niet commercieel. Dat is wat ik altijd zeg. ‘Ja maar,’ werpt een slimmerik dan tegen, ‘als je commercieel bent, dan denk je mee in het belang van de klant.’

Oja, dat doe ik natuurlijk wel. Voor mijn klant ren ik, ga ik door het vuur. Ik houd van mijn klant. Haar belang staat voorop. Toch heeft dat woord een vervelende bijklank. Ik vind het lastig om geld te vragen voor mijn diensten. Ik geef liever alles weg, zeg ik dan, denkend aan moeder Theresa en tegelijkertijd aan mijn hypotheek die betaald moet worden en de hongerige monden van mijn 3 bloedjes van kinderen.

‘Geld is energie,’ zegt mijn business coach. ‘Als je er zo naar kijkt, is het een stroom van energie. Als jij geld ontvangt voor je mooie diensten, dan kun jij er weer andere mooie initiatieven mee ontplooien.’

Een slimme vriendin vroeg mij in dit kader ook:
‘Wat ontzeg jij je klanten als ze jouw diensten niet afnemen?’
‘Dan schrijven ze niet met hetzelfde gemak als ze zouden willen. En hun teksten missen slagkracht,’ antwoordde ik.
‘Precies!’ kaatste ze terug. ‘Jouw klant heeft een gigantisch probleem. En jij lost dat op.’

Tja. De spijker op zijn kop.

Ik heb de lessen over verkopen nog maar eens op een rijtje gezet. Je hebt er vast ook iets aan:

  1. Kijk op een andere manier naar verkopen. Dus: jij lost het probleem van iemand op, je levert oplossingen. En sterker nog: je levert een bijdrage aan een mooiere wereld. Check.
  2. Ga staan voor wat je aanbiedt. Verkoop alleen producten of diensten waar je trots op bent en die je zelf zou kopen. En zorg dat je de beste bent in wat je doet. Yay!
  3. Ga in de schoenen van je klant staan. Dan zie je de worsteling van je klant en leef je je nog beter in. Doe ik!
  4. Luister. Luister zonder oordeel naar je klant. Met een open mind. Dan hoor je meer dan je zou verwachten. Echt.
  5. Maak de verbinding. Durf daarbij je geweldige zelf te zijn. Want niemand is zo uniek en speciaal als jij. Op het moment dat jij je werkelijk verbindt met je klant, draag je echt bij. Check.
  6. Ken je klant. Dus ook de bezwaren die ze zal hebben. Geen tijd. Geen geld. Geen ervaring met jou. Geen zin. Geen prioriteit. Zorg dat je een antwoord hebt op alle smoezen. Dus.
  7. Tot slot: vraag ze iets te doen. Koop. Bestel. Word lid. Doe iets. Breng haar in beweging. Double check.

Ik hoor je, ik zie je, ik begrijp je. Ik los je problemen op. Bestel maar. En dan nu: betalen, pannenkoek!

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

"Write drunk. Edit sober."

Ernest Hemingway