Jantien010
Jantien010

Ben jij die kloteklanten ook zo zat?

Egbert Jan van Bel schreef ooit een boek met de verwarrende titel Kloteklanten. Een superleerzaam en soms ook hilarisch boek waar ik veel inzichten uit haalde. Hij onderzocht trends, verkende de mening van klanten en bekeek de manier waarop organisaties met hun klanten omgaan in Nederland. Ca. 6000 consumenten gaven hun mening over de ervaring die ze hadden met bedrijven. Vaak waren die ongezouten. Wat bleek? De klant is niet blij.

Ongelooflijk. Je houdt toch van je klant? De klant is je reden van je bestaan. Die hoor je in de watten te leggen. Heel veel aandacht te geven. En bovenal: je moet met haar meedenken, haar verder helpen. Of je nu sieraden verkoopt of voedingsadvies. Denk er eens over na. Wie ben jij eigenlijk? Waarom doe je wat je doen? En waarom ben jij zo gek op haar? En dan je klant. Waar ligt ze wakker van? Waar heeft ze behoefte aan? Welk probleem los jij op?

Als je tegen iedereen praat, hoort niemand je

Soms krijg ik wel eens de opmerking: ja, maar ik heb toch veel meer klanten dan alleen deze. Ik vind het eng om voor één persoon te schrijven. Mijn advies is heel simpel. Als je tegen iedereen praat, hoort niemand je. Je schiet met hagel. Dus durf die keuze te maken. Zodra jij exclusief voor je ideale klant schrijft, zijn er meer klanten die zich tot je aangetrokken voelen. Allemaal met het profiel van die ideale klant! Allemaal klanten die gek op jou zijn.

Voor Anne-Marie schrijf ik net wat brutaler

Ook ik heb een ideale klant. Ze heet Anne-Marie. Zij wil graag leren hoe ze met meer gemak voor haar klanten schrijft. Ze met haar briljante teksten verleidt. Op haar website, in haar nieuwsbrieven. En ook in blogs. Naast mijn computer hangt een plaatje van haar. Daar kijk ik naar als ik aan de slag moet met mijn eigen teksten. Als ik voor Anne-Marie schrijf, ben ik net wat brutaler, wat directer, wat snappier. Daar worden mijn teksten sterker van. En weet je wat zo cool is? Als ik tegen Anne-Marie praat, zijn er meer mensen die zich aangesproken voelen. Juist omdat zij dezelfde behoefte hebben als Anne-Marie. Ik heb dus allemaal waanzinnig toffe klanten!

Als de liefde

Reden te meer om in mijn trainingen uitgebreid stil te staan bij de ideale klant. Ik maak het nog wat sterker: die klant is de basis voor alles wat je schrijft. Pas als je exact weet wie je ideale klant is, mag je je pen op het papier zetten. Het is als in de liefde. Jij houdt van je klant en zij houdt van jou. Want jullie helpen elkaar.

Volgende week, maandag 9 mei, start de tweede ronde van Copyschool. En je raadt het al. Les 1 gaat volledig over deze ideale klant. De basis voor al je communicatie. Een pittige les. Maar als je hem hebt gevolgd, weet je zeker: nooit meer een kloteklant.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

"Write drunk. Edit sober."

Ernest Hemingway