Jantien010
Jantien010

Inclusief genderneutraal schrijven – 5 tips

Onlangs stond ik in NRC met een mooi interview – al zeg ik het zelf, haha – over inclusieve vacatureteksten. Ik werd zover omver geblazen door de reacties. Voor ik het wist stond EenVandaag met een cameraploeg in mijn werkkamer, gaf ik een interview voor radio 1 en ontploften mijn socials zowat. Ik heb blijkbaar een gevoelige snaar geraakt. Daarom heb ik wat tips voor je op een rij gezet waar je zelf meteen mee aan de slag gaat. Want het is namelijk helemaal niet zo moeilijk. Het is een kwestie van je bewust worden van je onbedoelde vooroordelen die je in je taal verstopt. Dus ik nodig je meteen uit om eens te gaan letten op de kracht van woorden en wat die met jou of je lezer doen.

En dan nu mijn 5 beste tips voor inclusief schrijven.

1. Is het een aantrekkelijke vacaturetekst?

Alles begint met de aantrekkelijkheid van je tekst. Een inclusief geschreven tekst is niet per se prettig leesbaar. Ga dus uit van de basisprincipes van copywriting en leid je lezers door je tekst met duidelijke tekstankers.

  • Ga in de schoenen van je sollicitanten staan. Ademt de tekst de taal van deze sollicitanten?
  • Zitten alle elementen van een vacaturetekst in de opzet? Is de structuur logisch?
  • Houd rekening met mobile first. Steeds meer mensen lezen op hun mobiele telefoon of tablet vacatures. Dus houd het bondig en focus op de 5 belangrijkste vereisten voor deze functie.
  • Besteed aandacht aan sterke koppen, die trekken de aandacht en leiden je lezer naar het einde van je tekst.
  • Spreek je lezer letterlijk aan.

Niet met afstand:

De kandidaat die we zoeken beschikt over organisatorische kwaliteiten.

Maar ga in gesprek, stel bijvoorbeeld een vraag:

Houd je van organiseren?

2. Welke bijklank hebben je woorden?

Wees je ervan bewust dat woorden een connotatie hebben. Staan er woorden met een mannelijke bijklank in je tekst? Kijk of je die neutraal of vrouwelijk kunt maken. Vaak zijn dit bijvoeglijke naamwoorden.

Ambitieus  Veelbelovend? IJverig?

Innovatief Vernieuwend? Nieuwsgierig naar nieuwe wegen?

Krachtig Doortastend?

Zeker Betrouwbaar?

Onafhankelijk Open?

Gebruik de woordenlijsten die je in mijn e-book leest en vind inspiratie op synoniemen.net. En ontwikkel je gevoel voor de kracht van woorden.

3. Bevat je tekst genderspecifieke voornaamwoorden?

Spreek aan met je of u in plaats van hij of zij

Als vliegtuigmaatschappij streven we ernaar dat zij binnen een uur op Schiphol is.

Als vliegtuigmaatschappij streven we ernaar dat je binnen een uur op Schiphol bent.

Maak er meervoud van

Onze bankier bedient zijn klanten op hun wenken.

Onze bankiers bedienen hun klanten op hun wenken.

Onze bankiers bedienen onze klanten op hun wenken.

Verwijder het bezittelijk voornaamwoord

Onze bankier bedient zijn klanten op hun wenken.

Onze bankier bedient klanten op hun wenken.

4. Zitten er genderspecifieke woorden in je tekst?

Het neutraliseren van genderspecifieke zelfstandig naamwoorden en voornaamwoorden is niet alleen belangrijk in vacatureteksten maar in alle geschreven communicatie, denk aan je website, LinkedIn, brochures etc. Het opspeuren van deze woorden in alle geschreven communicatie vergt tijd. Hieronder volgt een aantal voorbeelden die je op weg helpen:

Mankracht Arbeidskracht, onze mensen, personeel

Als één man Saamhorig

De gewone man Mensen in het algemeen

Politieman Politieagent

Voorvaderen → Voorouders

Manuren → Mensuren

Bemannen → Bemensen, besturen

Chairman → Chair

Voorman → Hoofd

Vroedvrouw → Verloskundige

Op de man af → Zonder omwegen, direct

 

5. Heb ik er alles aan gedaan om de drempel naar mijn organisatie te verlagen?

Bij inclusieve vacatures schrijven gaat het erom dat je als organisatie je deur openzet voor divers talent. WAGENWIJD! Dat iedereen zich welkom voelt en zichzelf mag zijn. Daarom is het bij je werving van belang zo veel mogelijk drempels weg te nemen.

    • Denk na over de plaatsing van de vacaturetekst. Zitten mijn ideale kandidaten op LinkedIn? Lezen ze NRC Next? Of zit dat diverse talent juist op Instagram?
    • Spreek als organisatie vanuit ‘wij’ en ‘ons’. Dat benadrukt de waarde van het collectieve doel dat je als organisatie nastreeft. Deze manier van schrijven maakt verbinding met je sollicitant en verkleint de afstand.
    • Is het mogelijk de christelijke feestdagen in te wisselen voor niet-christelijke feestdagen? Meld het in je tekst.
    • Heb je een gebedsruimte? Een kolfkamer? Een sportstudio? Geef het aan.
    • Zijn er arbeidsvoorwaarden die de functie aantrekkelijker maken, die ingaan op een goede balans in werk en privéleven? Noem deze in je tekst. Denk aan thuiswerken, vergoeding kinderopvang en flexibele werktijden.
    • Vind je een inclusieve werkomgeving belangrijk? Vermeld het.
    • Bekijk je totale communicatie. Dus tekst en beeld. Komen die met elkaar overeen? En schetsen ze een inclusief en divers geheel?

Dus ga vooral eens letten op je eigen vooroordelen over gender, afkomst, handicaps, religie, seksuele oriëntatie of welke eigenschap of voorkeur dan ook. Zodra je die herkent, kun je daar rekening mee houden in je teksten. En nog een belangrijke: weet dat taal en inzichten over inclusief taalgebruik zich steeds ontwikkelen, dus stel je inzichten naar verloop van tijd vooral bij.

Wil je de diepte in met inclusief schrijven? Neem dan vooral contact met me op. Dan maak ik een training op maat voor je.

 

 

"Schrijven is schrappen."

Godfried Bomans